Att förstå med kroppen

 Jag har i dagarna ( för denna gång i alla fall) avslutat ett dansmatteprojekt i Ängelholms kommun.

Under två läsår har jag haft förmånen att möta engagerade pedagoger och inspirerande barn. Det har varit många stimulerande möten och så här i efterdyningen av projektet. När man summerar det man gjort, är det guldkornen man minns.  De där små Aha! ögonblicken som barn så gärna delar med sig av.

Som när ett barn i andra klass, när vi dansar Halvtimmeskompisar plötsligt utbrister att;

-Ja, men halvtimmen, det är ju hela tiden den som är mitt emot!  

Just det! Om man är en minutvisare och promenerar en halvtimme framåt på urtavlan, då kommer man att landa på siffran mitt emot där man började.

Ibland behöver man bara gå genvägen via kroppen för att förstå sammanhangen.

Eller förskoleeleven, som glatt meddelade att hen lärt sin mamma, som ägnade sig åt Yoga, att göra vår formramsa. - Ja, för det är ju form Yoga!

Eller hur, Kopplingarna dras, synapserna banar väg och ny förståelse uppstår. 

 

... Tipp Tapp Topp

spetsen sticker opp'

En triangel till knopp,

har denna sopp

 (text från Formramsa av Emily Willman)

 

"..en triangel till knopp har denna sopp"
 

 

0 kommentarer publicerat i skapande skola
Taggar: dans och pedagogik, dansmatte, former, geometri, pedagogik, skapande skola